کلید موفقیت یک مقصد گردشگری در عصر دیجیتال – سایت تفریحی فانی وب

گزارش های سایت Tripadvisor نشان داده است ۸۴ درصد از بازدیدکنندگان یک مقصد گردشگری به صورت آنلاین از نظرات دیگر گردشگران باتجربه برای سفر خود استفاده می کنند و این میزان به صدها میلیون نفر در هزاران مقصد گردشگری می رسد
تعامل جامعه: تبلیغات دهان به دهان آنلاین بستری را فراهم می آورد که مجموعه ای از افراد، فارغ از هرگونه محدودیت زمانی-مکانی به تعامل بپردازند و در واقع یک جامعه آنلاین در مورد یک محصول یا جاذبه ممکن است از طریق بسترهای شبکه های اجتماعی به وجود آید که شکل دهنده تصویر اصلی یک مقصد گردشگری در آینده می شود؛ چراکه این بسترها زمینه ای را فراهم می کند تا گردشگران خدمات و محصولات را مورد بحث قرار داده و مهمتر از این از مشتری های دیگر در مورد کیفیت خدمت یا محصولات اطلاعات کسب کنند.

ماهیت بسترها می تواند تاثیر بسزایی بر وقوع کلمات شفاهی الکترونیک داشته باشد؛ به طور مثال به اشتراک گذاشتن تجربه از محصول و خدمت یک هتل، رستوران یا جاذبه و بحث در مورد آن. پایداری و قابل رویت بودن: تبلیغات شفاهی الکترونیک دربردارنده نظرات انتقال یافته از طریق کلمات نوشتاری است که دارای مفهوم قابل توجهی است. کلمات شفاهی الکترونیک پایدار هستند و در معرض عموم باقی می مانند. این اطلاعات در هر زمان و مکان که مورد تقاضای مصرف کننده دیگری باشند در دسترس هستند.

با توجه به این ۶ عامل، پویایی کلمات شفاهی الکترونیک به خوبی نمایانگر شد و این تفاوت ها نشان می دهد تبلیغات دهان به دهان آنلاین امروزه بسیار اثرگذارتر از شیوه سنتی آن یعنی تعامل رودرروی دو فرد در یک مکان جغرافیایی، عمل می کنند؛ چرا که با توسعه اینترنت و ظهور رسانه های اجتماعی متعدد، پیام های تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بلافاصله به مخاطبان بسیاری منتقل می شود و مخاطبان این پیام ها تنها به نظرات دوستان و آشنایان خود اکتفا نکرده و سعی در جست وجوی نظرات بیشتری به صورت آنلاین می کنند.

این ابزار یکی از مهم ترین ابزارهای قدرتمند در ایجاد برند یک مقصد گردشگری یا تعیین استراتژی های بازاریابی یک شهر یا یک کسب وکار به منظور جذب گردشگر بیشتر هستند که بر ایجاد تصویر مقصد اثرگذار است. افرادی که این جوامع آنلاین را تشکیل می دهند، به علت دارا بودن علایق به اشتراک گذاشته شده یکسان در مورد محصول یا خدمت خاص گرد هم می آیند. در اکثر مواقع این افراد یکدیگر را نمی شناسند و تنها دارای روابط آنلاین هستند. ماهیت آنلاین رابطه، چند متغیر جالب به چگونگی ایجاد و مصرف کلمات شفاهی آنلاین اضافه می کند.

ناشناس بودن: اینترنت واسطه ای نسبتا ناشناس است. رفتار خودشیفتگی از جانب فروشنده ها ممکن است اعتبار و مفید بودن اطلاعات تبلیغات شفاهی الکترونیک را کاهش دهد. به طور مثال برخی با دریافت پول نظرات آنلاین مثبت در مورد محصول یا خدمت منتشر می کنند. اما اخیرا منابع آنلاینی مثل TripAdvisor در مورد صحت نظرات آنلاین تغییرات گسترده ای را در شبکه خود به وجود آورده اند.

رتبه بندی: نظرات آنلاین کاربران و به عبارتی تبلیغات دهان به دهان آنلاین ایشان موجب شکل گیری رتبه بندی جاذبه ها و خدمات گردشگری یک مقصد می شود که این اصطلاح اشاره بر رتبه بندی منفی یا مثبت توسط مشتریان دارد؛ زمانی که نظر خود را در مورد محصول می گویند.

هر چقدر میزان کلمات شفاهی الکترونیک بیشتر باشد، احتمال اینکه مصرف کننده درمورد محصول یا خدمت ما اطلاع یابد، بیشتر است و آگاهی بیشتر منجر به فروش بیشتر می شود. انتشار: پدیده مرتبط و اثرگذار بر پیامد تبلیغات شفاهی الکترونیک، «بستر انتشار» است. اینترنت واسطه ای گسترده و دارای چند بستر مختلف بوده که میزبان مکالمات آنلاین است.

در نتیجه شیوه ای که پیام ها در دنیای آنلاین درک و مصرف می شوند به نحو قابل توجهی بر کلمات شفاهی الکترونیک تاثیر می گذارند. به منظور درک بهتر پویایی کلمات شفاهی الکترونیک، ابتدا باید به علت و نحوه تفاوت های کلمات شفاهی الکترونیک و سنتی پرداخته شود که در ۶ مورد اصلی مورد بحث قرار می گیرند. حجم بالا: با در نظر گرفتن ماهیت چند جهتی اینترنت، حجم کلمات شفاهی الکترونیک نامحدود است.

عنوان نکردن نام و ناشناس بودن موجب جسارت بیشتر افراد برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود می شود. علاوه بر این، تبلیغات دهان به دهان آنلاین همیشه در دسترس هستند و اثرات آن می تواند برای همیشه باقی بماند و نهایتا ایجاد این نوع تعامل به منظور تشکیل تصویر مقصد قبل از سفر برای گردشگران ضروری است. پس این گونه می توان نتیجه گرفت که توجه به این موضوع در پی گسترش روزافزون تعداد کاربران در شبکه های اجتماعی، کلید موفقیت یک مقصد گردشگری در عصر دیجیتال است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

گزارش های سایت Tripadvisor نشان داده است ۸۴ درصد از بازدیدکنندگان یک مقصد گردشگری به صورت آنلاین از نظرات دیگر گردشگران باتجربه برای سفر خود استفاده می کنند و این میزان به صدها میلیون نفر در هزاران مقصد گردشگری می رسد. این بازدید کنندگان برای تصمیم سفر خود مستقیما تحت تاثیر نظرات آنلاین دیگران قرار می گیرند؛ پس توجه به این موضوع امری ضروری برای توسعه یک مقصد گردشگری یا بهبود کیفیت یک کسب وکار گردشگری است.

امروزه منابع آنلاین، شبکه های اجتماعی و تعاملات افراد در این شبکه ها، قدرت تغییر هر برند گردشگری را دارند. یکی از این منابع که کمتر مورد توجه قرار گرفته، تبلیغات دهان به دهان است که به بیان ساده به معنای «عبور اطلاعات از فردی به فرد دیگر به وسیله ارتباطات کلامی» است. از سویی در عصر دیجیتال غالب افراد از طریق شبکه های اجتماعی نظرات خود را منتشر می کنند که این نظرات پایه اصلی شکل گیری تبلیغات دهان به دهان الکترونیک هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *